tiistai 21. lokakuuta 2014

Mind Control


Oon huomannut, että jotkut ihmiset on tosi helppoja hallita, kuin eläimiä jopa.

Pienet kasvojen eleet, ruumiin kieli, liikkeet, äänensävy ja tunnelma riittää. Harvemmin sanoja edes vaaditaan, ellei toisen moraali ala pokkuroimaan, minun moraaliani vastaan.

Hiukan kuin koiraa ohjais ahtaas rappukäytävässä, jossa on paljon liikettä.
Hiukan kosket kädellä oikealle niin se liikkuu vasemmalle...

Varsinkin ihmiset, jotka haastavissa tai sekavissa tilanteissa menettää oman kontrollinsa ja silloinhan vankinta on tarttua kiinni vahvimpaan. Näitä ihmisyksilöitä on sorrettu ja tullaan sortamaan.

Miten sellaista sitten hallitaan?

Sun tarvii imee se ittees, ajatella hetken kuin kyseessä oleva ihminen. Mitkä on sen mahdolliset pelot siinä tilanteessa? (kiire, yksinäisyys, epätietoisuus) Pelot kun saa selville, niitä voi lievittää. Hiukan kuin lapsilla, ne kiljuu, annat niille mitä ne haluaa ja ne on tyytyväisiä. 

Alat lievittää pelkoja, kannustat, tuet, kerrot mitä tehdä, tai mihin mennä. Tai annat ihan vaan käskyjä jotka hyödyttävät enemmän sinua.

Kun ihminen ei ehdi ajatella tarkoitustaan kyseisessä tehtävässä, ihmisen päätäntä on sillä, joka ehtii ;) 

Yllä oleva kuvio on varmasti sinullekkin tuttu, tätä kuvioo, kun esiintyy ihan valtakunnallisesti kouluissa.

sunnuntai 19. lokakuuta 2014

#GamerGate


Olette jo varmaan kuulleet tästä peli-alaa ravisuttelevasta kohusta, joka lähti briteistä, kun eräs masentunut nainen valmisti videopelin: Depressed Quis.

Siin' suoritetaan "elämää" hahmolla, joka kärsii masennuksesta ja noh, on muutenkin melko tylsä tyyppi. Peli sai jonkin sortin palkinnon ja paljon kiitosta.

Kuitenkin kolikon toinen puoli aukesi, kun truegamerit kyseenalaistivat motiivin, jolla peli oli palkinnon saanut. Naista syytettiin mm. tuottajan kanssa makaamisesta.

Harmittaa kovin, että pelailun patriootit eivät ota tätä naisten saapumista peli-alalle hyvin. Suositut pelit ovat useimmin kuitenkin jakaneet varsin saman teeman ja on hyvä että yleistä tabua, etteikö tytöt pelaisi, niin rikotaan. Ja aletaan valmistaa enemmän naisille suunnattuja pelejä. Itse ainakin odotan parempia aktiivisia roolipelejä tytöillekkin.

Ikävää, että pelialalla ammutaan itseään polveen, kun kasvun mahdollisuus ja laajentaminen eri-ikäryhmille ja sukupolville on käynnissä. 

Toivottavasti pelialalla toimivat mediat ottavat kohusta myös hiukan vastuuta avaamalla asiasta parempiakin puolia! Uudet innovaatiot, kun mahdollisesti parantaa kokemuksia myös siellä raskaamman sarjan pelaamisen puolella :)

MAKE LOVE AND PLAY GAMES ! <3